‘Dankzij deze cursus is het mij gelukt in zes jaar tijd op te klimmen van niet-lezend, improviserend amateur-violist van 44 jaar oud tot afgestudeerd componist. Nu, nog eens vijf jaar later is mijn eerste opera in het stadium van afwerking en worden voorbereidingen getroffen deze in 2010 in New York uit te voeren.’
– Anna Backerra, Deventer. www.annabackerra.com
‘In drie cursusjaren van september 1998 tot de zomer van 2001 heb ik alle vakken van de Avondcursus Algemene Vakken bij docent Peter Laport gehaald, waarna ik met succes toelatingsexamen voor de voltijdse opleiding Docent Muziek heb gedaan. In juli 2006 ben ik hiervoor afgestudeerd aan het conservatorium van Enschede en nu ben ik: “Bachelor of Music in Education”.
Aan de Avondopleiding Algemene Vakken heb ik goede herinneringen, er wordt veel persoonlijke aandacht aan de studenten gegeven. Mijn ervaring met deze opleiding is dat je met een redelijke inspanning en soms wat extra aandacht van de docent heel veel kunt bereiken. Van het groepje studenten waarmee ik in 1998 ben begonnen aan de avondopleiding, zijn drie studenten toegelaten voor een voltijdse opleiding aan het conservatorium en alle drie (waaronder ik) zijn geslaagd voor hun eindexamen conservatorium.
Momenteel werk ik als musicus en docent met verschillende koren en geef ik o.a. in een mooie eigen lespraktijk muziekles.’
– Hans Trip, Enschede – www.hansmusic.nl
‘Mijn ervaringen met de deeltijdopleiding van Peter Laport zijn heel eenvoudig als volgt samen te vatten:
Peter Laport staat voor duidelijkheid, deskundigheid, integriteit en uitstekend lesmateriaal.
Verder zijn de zaken organisatorisch altijd voor elkaar.
De deeltijdstudie heeft mij geïnspireerd om aan het conservatorium verder te studeren.’
– Jan Bijkerk, Enschede – www.janbijkerk.nl.nu
‘Ik ben al die jaren met plezier naar Enschede gegaan om daar alle lessen te volgen. Er werd hard gewerkt, maar er was een goede plezierige werksfeer. Dat was voor mij toch wel heel erg belangrijk. Zelf neem ik deel aan het Nederlands Accordeon Ensemble, daarnaast nog actief in twee andere combo’s, waarin jazz ook een heel groot aandeel heeft. Dan is het heel erg prettig dat je goed op de hoogte bent van alle verschillende mogelijkheden van de diverse jazz-akkoorden.’
– Lammy Bruyns, Heerenveen
‘Voordat ik met de cursus startte, componeerde ik vooral op gehoor. Als het niet goed klonk, wist ik echter niet waardoor dat kwam. De Avondcursus Algemene Vakken gaf mij een solide theoretische basis om mee te werken. Daarnaast gingen al mijn muzikale vaardigheden (zelfs mijn pianospel) met sprongen vooruit! Het cursusmateriaal is uitstekend en behoort nog steeds tot mijn meest geraadpleegde naslagwerken.’
– Michel van den Burg, Amersfoort – www.myspace.com/michelvandenburg
‘De cursus was leerzaam en erg leuk om te doen. Als begeleider op de piano heb ik veel aan de vakken harmonieleer en analyse gehad. Hierdoor is de kennis op het gebied van samenklanken verbeterd waardoor ik de muziek beter ben gaan begrijpen. Dit komt uiteraard de begeleiding ten goede. Ik heb een (muzikale) sprong vooruit kunnen maken. Ik kan het iedere amateurmuzikant aanbevelen.’
– Cor-Jan van de Veen, Hengelo
‘Als student van de Universiteit Twente heb ik in 2003 en 2004 verschillende cursusonderdelen bij Peter gedaan om in brede zin mijn kennis van, en gevoel voor, muziek te verbeteren. In 2006 heb ik een jaar rondgelopen voor een minor jazz muziek op het conservatorium, en hier ook theorie/ solfège lessen gehad. Als ik de cursussen van Peter vergelijk met de lessen die ik als leerling op het conservatorium heb gekregen, dan bieden de cursussen van Peter als groot pluspunt veel meer individuele begeleiding en hulp. Bovendien was de sfeer in de groep erg plezierig, want iedereen waar ik destijds cursus mee had was oprecht geïnteresseerd in wat er uitgelegd werd. In het bijzonder kan ik solfège erg aanraden: elke muzikant, jazz, klassiek of een andere stijl, heeft hier erg veel baat bij.’
– Roderick Knuiman, Amsterdam
‘In juni hoop ik als bachelor of music af te studeren aan het Artez-conservatorium, hoofdvak orgel. Als opmaat voor deze opleiding volgde ik als 30plusser de avondlessen bij Peter Laport en ik bewaar hier zeer goede herinneringen aan. Behalve dat je andere ‘laatbloeiers’ ontmoette, zat de cursus goed in elkaar. De contacturen waren beperkt, en het was vaak hard werken door zelfstudie. Ik heb echter dankzij de cursus mijn muzikaliteit de laatste jaren goed kunnen uitdiepen en bij Peter veel inspiratie opgedaan.’
– Jan Braakman, Vriezenveen
‘Ik vond het een pittige, maar ook vooral een hele leuke, inspirerende en interessante avondcursus. Ik hoor nu veel meer in de stukken die ik speel en beluister, dus het heeft zeker voor verbreding en verdieping gezorgd. Voordat ik in 2004 aan de cursus begon kende ik al heel veel muziek uit de romantische-, klassieke- en barokperiode, en daarnaast de nodige pop- en twintigste-eeuwse muziek, maar het boeiende vak muziekgeschiedenis heeft vooral mijn oren geopend voor de muziek uit de middeleeuwen en renaissance. Ik vond het erg leuk om tijdens de cursus gelijkgestemden te leren kennen. Het heeft er mede toe geleid dat het aantal optredens dat ik geef als pianist c.q. begeleider, en mijn zelfvertrouwen, enorm is toegenomen. Kortom, deze cursus is een verrijking voor gevorderde en gedreven (amateur-)muzikanten en liefhebbers!’
– Evert Ploeg, Hengelo
Ik heb een aantal delen uit de Avondcursus Algemene Vakken gevolgd omdat ik graag meer wilde weten over de structuur van muziek, en van bepaalde stukken. Gewoon uit nieuwsgierigheid dus. Ik vond het erg leuk en leerzaam en ik merk dat ik nu veel beter begrijp hoe dingen werken in de muziek die ik speel of zing. Een vak als Contrapunt bijvoorbeeld was voor mij echt een eye-opener, waar ik vaak dingen van terugvind als ik oude muziek hoor of zing. Dat geeft een soort verdieping in het beleven van muziek. Ook de dingen die ik heb geleerd bij Algemene Muziekleer, om een ander voorbeeld te noemen, vind ik gewoon heel leuk om te weten. Als ik met muziek bezig ben, kom ik van alles tegen dat ik bij dat vak heb geleerd, over instrumenten, over akkoorden, enzovoorts.’
– Liesbeth Afman
‘De cursus vormde voor mij een verrijking voor zowel het luisteren naar muziek als het uitvoeren ervan. Solfège was nuttig voor het vergroten van mijn muzikale voorstellingsvermogen en heeft mijn ritmische vaardigheden ook flink verbeterd. Bij analyse heb ik geleerd om de structuur van grote werken te begrijpen en herkennen. Daarnaast was er ook veel aandacht voor thema’s, muzikale zinnen en motieven, waardoor je veel beter leert luisteren. Tot slot kwam de opgedane kennis mooi samen bij muziekgeschiedenis, waarbij belangrijke werken in een historisch kader worden geplaatst. Al met al ben ik door de cursus steeds meer gaan genieten van klassieke muziek!’
– Laura Kallenberg, Enschede – www.laurakallenberg.nl
‘Toen ik een jaar geleden met de muziekgeschiedeniscursus begon, bevatte mijn cd-collectie vooral werken uit de twee eeuwen tussen 1700 en 1900. Inmiddels is mijn verzameling bijna verdubbeld en omvat meer dan 800 jaar aan repertoire [
] Allemaal componisten waarmee ik dankzij deze cursus in aanraking ben gekomen. Dat ik al die muziek heb leren kennen en waarderen beschouw ik als een enorme verrijking van mijn leven.’
– Annemarie, Zwolle